2.8.2009

Lomaterveiset

Heissan kaikki blogini lukijat!
Eilen illalla saavuin miheni kanssa kotiin viikon kestäneeltä kotimaan reissulta. Nuoriso oli kotosalla koiraa hoitamassa, ja saimme viettää laatuaikaa ihan kahdestaan. On ihan mukavaa olla välillä ilman tietokonetta, blogia ja sanomalehtiä, vähän kuin ulkona kaikesta.
Reissumme alkoi sunnuntaina 26.7 . Suuntasimme auton nokan kohti Kuopiota, jossa vietimmekin ensimmäisen yön.

Kuopio on todella kaunis kaupunki ja katseltavaa olisi useammaksikin päiväksi. Maanantaina jatkoimme kuitenkin matkaa poikkeillen Iisalmessa, Kajaanissa ja Suomussalmella. Suomussalmella piti tietenkin pysähtyä ihailemaan hiljaista kansaa, juoda kahvit ja syödä muurinpohjalettuja. Namskis..

Suomussalmen jälkeen suuntasimme Hossaan, mutta matkalla alkoi sade, joka pilasi tutustumisen Hossan kauniiseen luontoon. Illalla saavuimme rankkasateen saattelemina mökille Kuusamon Rukalle.
Tiistaina sade olikin jo tauonnut ja suunnitelmissa oli patikoida pientä karhunkierrosta. Täytyy sanoa, että kyllä on Suomen luonto kaunista.

Kävimme etsimässä marjoja, mutta lakkoja oli vähän ja mustikat osittain vielä raakoja. Sen verran mustikoita kuitenkin poimimme, että piirakan saimme leivottua. Poroja on näin kesäaikaan todella paljon liikkeellä, ja tiellä sattuukin usein vähältäpiti tilanteita porojen käyskennellessä tiellä kaikessa rauhassa.

Tämä kuvasarja on Käylästä, jossa Kitkajoki virtaa. Tämä luonnonkaunis kalastuspaikka on aivan Sallaan johtavan tien varressa, noin 17 km Rukalta. Löysimme paikan kun olimme matkalla Oulangan kansallispuistoon. Oulangalla käväisimme Kiutakönkäällä, joka on Suomen komein vesiputous.
Perjantaina olikin sitten aika pakata auto ja suunnata kohti etelää. Mutta kun Kuusamossa ollaan on tietenkin pakko poiketa Pentikille. Meikäläinen on oikea Pentik-fani ja niinpä puodista lähdettiin kassi täynnä ale-tavaraa. Maitokaakaon sävyinen päivä/torkkupeitto oli ollut haaveissani jo pitkään, mutta nyt ale oli 50% ja peitto matkasi kotiimme, mausteeksi tietenkin kynttilöitä ym. perustavaraa.

Matkasimme Oulun, Ylivieskaan ja Kauhavan kautta Seinäjoelle. Sateisena perjantai-iltana majoittauduimme paikalliseen hotelliin.
Lauantaiaamu valkeni sateisena, mutta se ei meikäläistä paljon haitannut, sillä pääsin heti aamusta Taitopuoti Paperinauhan liikkeen avajaisiin. Liikkeessä tapasinkin ihanat ihmiset elikä puodin omistajan Helin, sekä Nurkkaanajettu-blogin Miijjan. Kaunis ja valoisa liike täynnä kaikkea houkutusta. Kiitos molemmille sympaattisille tytöille osaavasta esittelystä, sain monta uutta vinkkiä.

Unohdin kameran autoon, ja osan kuvista lainasin Miijjan ja Jehkottaren blogista, joissa juttua myös avajaisista.

Tässä omia ostoksiani. Kaikkea tekisi mieli, mutta on pidettävä "pää kylmänä" ainakin Rauman tapaamiseen saakka.
Matkamme jatkui Seinäjoelta Kauhajoelle, jossa piipahdimme ihanaa serkkuani ja hänen perhettään moikkaamassa. Kiitos heille vieraanvaraisuudesta. Kotimatkalla käväistiin vielä Jalasjärven Juustoportissa hakemassa nuorisolle tuliaisiksi leipäjuustoa.
Näin lomamatkamme päättyi ja kotiin on aina ihana tulla!!

Huomenna onkin sitten blogiarvonnan huipentuma, joten te jotka ette ole vielä osallistuneet, vielä on hetki aikaa. Olen kyllä iloisesti yllättynyt että näin moni on arvontaan osallistunut kommentoimalla tänne tai sähköpostiini.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!!

1. Voi kun teillä näyttää olleen ihana reissu! Upeita kuvia oli ilo ihastella! =) ja wau tuota päiväpeittoa ;)

2. Kyllä on ihanaa Suomessa lomailla. Sitä ei aina ymmärräkään kuinka kaunis Suomen luonto on. Tervetuloa kotiin ja askartelun pariin ;)

3. hurjan kauniita kuvia...kyllä Suomi on sitten aina Suomi...

4. Kylläpä näytti ihanilta lomakuvanne!
    Tosi hyviltä näytti myös ostoksesi Seinäjoelta! Kateellisena katselin....olen itse tyytynyt vain nettiostoksiin, melko runsaammanpuoleisiin tosin ;)